RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MAPEL B. INGGRIS ( RPP )

Nama Sekolah : SMA Negeri 1 Tegal
Mata Pelajaran : Bahasa Inggris
Kelas / Semester : X / 1
Waktu : 12 x 45 menit ( 6 kali pertemuan )

Standar Kompetensi :
Listening
1. Memahami makna dalam percakapan transaksional dan interpersonal dalam konteks kehidupan sehari-hari

Speaking
3. Mengungkapkan makna dalam percakapan transaksional dan interpersonal dalam konteks kehidupan sehari-hari

Kompetensi Dasar :
1.1 Merespon makna dalam percakapan transaksional (to get things done) dan interpersonal (bersoaialisasi) resmi dan tak resmi yang menggunakan ragam bahasa lisan sederhana secara akurat, lancar, dan berterima dalam konteks kehidupan sehari-hari dan melibatkan tindak tutur: berkenalan, bertemu/berpisah, menyetujui ajakan/tawaran/undangan, menerima janji, dan membatalkan janji.

3.1 Mengungkapkan makna dalam percakapan transaksional (to get things done) dan interpersonal (bersoaialisasi) resmi dan tak resmi secara akurat, lancar, dan berterima dengan menggunakan ragam bahasa lisan sederhana dalam konteks kehidupan sehari-hari dan melibatkan tindak tutur: berkenalan, bertemu/berpisah,menyetujui ajakan/tawaran/undangan, menerima janji, dan membatalkan janji.

1. Tujuan Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, siswa dapat :

- Mendengarkan dan merespon percakapan transaksional secara formal dan informal yang disampaikan seseorang atau melalui tape recorder dalam konteks menyetujui ajakan /tawaran/undangan.
- Mendengarkan dan menerapkan percakapan transaksional secara formal dan informal yang disampaikan seseorang atau melalui tape recorder dalam konteks menerima dan membatalkan janji.
- Mendengarkan dan menerapkan percakapan interpersonal resmi dan tak resmi yang disampaikan seseorang atau melalui tape recorder dalam konteks tindak tutur berkenalan.
- Mendengarkan dan menerapkan percakapan interpersonal resmi dan tak resmi yang disampaikan seseorang atau melalui tape recorder atau CD dalam konteks tindak tutur bertemu dan berpisah.
- Mendengarkan dan menganalisis isi percakapan dengan cara menjawab pertanyaan.
- Mendengarkan dan merespon percakapan dengan mengisi kolom kosong pada sebuah paragraf (fill in the blank).
- Membuat kalimat dengan tenses simple Present tense dalam percakapan interpersonal dan transaksional.
- Bercerita dengan pengucapan, intonasi, tata bahasa, dan kosa kata yang benar.
- Membuat dialog yang berkenaan dengan percakapan interpersonal dan transaksional baik secara formal maupun informal.
- Mengedit kesalahan-kesalahan yang dijumpai pada kalimat-kalimat yang diberikan dalam bentuk permainan.



2. Materi Pembelajaran
a. Active Listening : Introduction and Leave-taking
Situation 1 Ben meets Adam and his friend, Danish at the cafeteria.
Ben : Hello, Adam. How are you (1) _________?
Adam : Fine, thanks. How are you? (Shaking hands)
Ben : I’m very well. Thank you.
Adam : Oh, Let me introduce you my friend, Danish
Danish, this is Ben, my cousin.
Danish : Hi, Ben…Nice to meet you
Ben : _______ (2) to meet you too, Danish.
Adam : Have you (3) __________ your dinner, Ben?
Ben : Yes, I have.
I’d better be going, or I’ll be (4) ______ at my important meeting. Goodbye, Adam.
See you, Danish. It is ________ (5) meet you! (waving)
Adam : Goodbye, Ben. See you tomorrow. (Waving)
Danish : Bye, Ben. See you soon. (Waving)

Situation 2 In the banquet room was a group of well-dressed people chatting among themselves. Ben approached one of them.
Ben : Good morning, Do you know who Susan Brandy is?
Garry : She’s over there.
Ben : Thank you. (Ben went up to her). Hi, I am Ben. How do you do?
Susan : Hello, Ben. This is Peter and Teddy. I’m sure you’ve (6) _____ of them.
Ben : How do you do, sir?
Peter : Hello. My wife has (7) ______ me a great deal about you.
Ben : Nothing too terrible I hope, sir.
Peter : On the contrary. She has said only good things about you.
Ben : Thank you, sir. (He turns to Teddy). Good afternoon, sir
Teddy : Hello, Ben.
Ben : It’s a (8) _____ to meet you, sir.
Teddy : Thank you. You’re (9) ______ very well.
Ben : So are you, sir. I’m so sorry about what happened (10) ________.
Teddy : Thank you. Are you set up here to take care of all of us?
Ben : Oh, yes. I think we can make everyone (11) ______.
Teddy : That’s good. Sorry but I would like to get freshened up.
Ben : Of course. It was (12) _______ to meet you.
Teddy : Well, good night.

• Communicative purpose : to make listeners understand how to greet, introduce and say goodbye
• Generic structure : Greeting, Introducing, Leave-taking
• Pengucapan dan Tekanan dalam Kosakata yang ada dalam script tersebut
Nothing : [ ‘nΛθIη ] : tidak ada
wife : [ waif ] : istri
meet : [ mi:t ] : bertemu/bersua

• Intonasi yang sesuai
Hello, Ben! (Intonasi naik)
Are you set up here to take care of all of us? (Intonasi turun)
• Percakapan Gambit dan Filler
Hello, Ben! Well Hi! Of course
• Grammar:
Simple present tense
The usage : to express habitual action and general truth.
Simple present tense is divided into :
1. Nominal sentences : showing condition
(+) She is a nurse.
(- ) I am not happy.
(?) Are your parents at home?
2. Verbal sentences: showing activities
(+) Dora always works neatly in her office.
(- ) Vira and Andy do not go to school every Sunday.
(?) Does Daniel usually go to bed at 9 p.m.?

• Some expressions
a. Formal greeting
- Good morning (until about lunch time, or before 12 a.m.)
- Good afternoon (12-6 p.m.)
- Good evening (until about 9 p.m.)
- Good morning, sir.
- Good day (in Australia)
b. Informal greeting
- Hi, Ben!
- Hello, Teddy!
- Morning, Adam!
c. Formal introduction
- Excuse me, My name is Lea.
- May I introduce my self? My name is Wei Ling.
d. Informal introduction
- Hi, I am Soraya.
- Hello, My name is Susan.
e. Leave-taking
- Ok then…
- I’ve got to go now.
- So, I’ll see you next week.
- I think I’d better be going now.
- Well, it’s time for me to leave.
- I think It’s already late at night.
- I must be going home.


b. Active Listening : Asking and inviting someone
Listen to the following conversation and fill in the blanks. Then, complete the sentences in the following page.

Alice : Hello Alice speaking.
Noah : Hello, Alice. This is Noah. How are you doing at the musical school?
Alice : Oh, Noah. How nice to hear from you. I’m fine, (1) _____ (2) ____
How are you?
Noah : Good. Look, I’m coming over in April for Flo’s birthday. Are you going to prepare a special party for her?
Alice : Well, I don’t think I can afford to give her a party, but there will be a small dinner with her friends.
Noah : That will do. I’m sure she’ll be happy.
Alice : By the way, I (3) ____ you can come and meet me soon to arrange the party.
Noah : Sure. Uhm, the party will be on April 23rd (4) ____ so, (5) _____ meeting at the “Ivy” café at 12.30 on April 22nd?
Alice : Wait a minute! I’ll check my diary. (6) ____ that’s not good for me. Why don’t we meet on April 21st, before lunch at the “Super Mall.” It’s a small dinner but there will probably be a lot of things to buy. That’s why I prefer one stop shopping. what do you say?
Noah : (7) ____, that’s possible. You mean we’ll have lunch together before shopping?
Alice : Right.
Noah : Good idea. Ok, let’s say at 11.00 on April 21st, at the “Super Mall.” If you get delayed, you can always call me.

Alice : All right. See you there. Thanks for phoning. Bye.
Noah : Bye.

• Communicative purpose : to ask and invite someone to do something.
• Generic Structure : Greeting, asking for something, closing.
• Pengucapan dan Tekanan dalam Kosakata yang ada dalam script tersebut :
Minute : [ ‘minit] : menit
Party : [‘pa:ti] : pesta
Delay : [di’lei] : menunda
• Intonasi yang sesuai
How are you doing at the musical school? (intonasi turun)
Wait a minute! (intonasi naik)
• Percakapan Gambit
By the way Well Sure Good idea Right
• Grammar
Simple Future Tense
The usage: for expressing a situation that occurs in the future.
a. Nominal sentences
(+) My sister will be a stewardess next month.
(- ) They will not (won’t) be at the meeting room soon.
(?) Will mother be angry with me?
b. Verbal sentences
(+) Lex will take Mandarin course next week.
(-) Miura will not come to English class the day after tomorrow.
(?) Where will you go tonight?
• Some Expressions
a. Offering an invitation
(Formal)
- I’d like you to come to dinner.
- I’d like to ask you to come swimming.
- Would you like to go to the theater with me on Saturday night?
- How about going to the football match with me tomorrow afternoon?
(Informal)
- Come to my birthday party, will you?
- Please, have dinner with me tonight.
b. Accepting an invitation
(Formal)
- Thank you, I’d be glad to go.
- Yes, thank you. I’d be happy to go.
- Thank you so much for inviting me.
(Informal)
- Let’s meet at the school canteen.
- Yes, I’d love to.
- Sure.
- Great.
- All right.
c. Declining an invitation
- I’m so sorry, I’ll be very busy tomorrow night.
- I’m afraid that’s not too good for me, what about after lunch?




c. Active Listening : Offering something to someone
A. Practice offering expressions in a chain.
Donna : Would you like a cup of tea, Jean?
Jean : Yes, please. Thank you. Hmmm… this tea tastes good…
and smells fragrant too…
Donna : Thank you. I’m glad you like it.
B. Listen to the steps carefully and fill in the blanks the appropriate words that you’ve heard from casettee.
Look, here, we’re going to make instant fried noodles, okay? Listen to me, _______(1) heat a saucepan of water until it boils. _____ (2) put the noodles in the boiling water. ______(3) put the seasoning and oil into a plate. _______ (4) the noodles are cooked, take them out of the water and drain well. _____ (5) mix the noodles well and ____(6) put some chili sauce and soy-bean sauce. _____ (7) serve the noodles on a plate and _____ (8) top them with fried onions and garnish them with a slice of tomato, egg, and put some celery in it.

• Communicative purpose : to offer something to someone.
• Generic Structure : opening, telling instructions, closing
• Pengucapan dan Tekanan dalam Kosakata yang ada dalam script tersebut :
Cup : [ kΛp] : cangkir
fragrant : [freigrant] : bau manis
tea : [ti:] : menunda
• Intonasi yang sesuai
Would you like a cup of tea, Jean? (intonasi turun)
I’m glad you like it. (intonasi naik)
• Percakapan Gambit
Yes, please Thank you
• Grammar
Sentence connectors
Sentence connectors are used for telling actions in order (showing someone to do something or to make things or showing the order of instructions)
First of all Meanwhile
Then Make sure you
Next Be careful not to
After that Remember to
Finally Don’t forget to
• Some Expressions
a. Offering something
(Formal)
- Would you like a cup of coffee, Mr. Green?
- Should I get you a glass of mineral water?
- Could I offer you a bottle of lemonade, Mrs. Yeoh?
- Would you care for some salad?
(Informal)
- Want some?
- Have some
- Chocolate?
- Glass of iced tea?
- Grab some for yourself
b. Accepting an offer
- Thank you.
- Yes, please.
- I’d like it very much.
- Thank you, I would.
- That would be very nice.

c. Declining an offer
- No, thanks.
- No, I really won’t, thank you
- Not for me thanks.
- No, thanks. I’m not hungry.

d. Active Listening: Accepting and declining an appointment
Listen to the conversation below and answer some questions!

S : Five, double four, one treble two, Plastic Corporation. Good morning.
P : Good morning, This is William Pope. I’d like to talk to Mr. Anderson,
Is that possible?
S : I’m afraid, the President is speaking on another line, Mr. Pope
May I ask him to call you back or would you like to leave a message?
P : I’d rather wait, I need to fix an appointment. Thank you. (Waiting for a moment)
A : Mr. Anderson speaking.
P : Good morning, this is Mr. Pope.
A : Mr. Pope! How are you?
P : Fine, thank you. I called you because I’d like to discuss the terms of our
Contract with you.
A : Will you be my guest at lunch-time? Is that convenient for you?
P : Perfectly. But please call me William. May I call you John?
A : With pleasure! “Chez George” at 1.00 p.m.?
P : “Chez George” at 1.00. See you there, then. See you.
A : See you.

Answere these questions below based on the conversation above!
1. Who was calling Mr. Anderson?
2. What reason did Mr. Pope say to the secretary?
3. What is the name of Mr. Pope’s company?
4. What is Mr. Anderson’s position at his office?
5. Where did they want to have lunch?

• Communicative purpose : to accept and decline an appointment
• Generic Structure : opening, asking for an appointment,
Accepting/declining an appointment, closing
• Pengucapan dan Tekanan dalam Kosakata yang ada dalam script tersebut :
appointment : [e’ pointment] : janji
discuss : [‘diskes] : membahas
perfect : [‘pз:fikt] : sempurna
• Intonasi yang sesuai
Will you be my guest at lunch-time? (intonasi turun)
Mr. Pope! (intonasi naik)
• Percakapan Gambit
Yes, please with pleasure
• Grammar
Simple Present Continuous Tense
The usage: It expresses an activity that is in progress at the moment of speaking.
(+) John is sleeping right now.
(- ) I am not taking an English course this semester.
(?) Are you writing another book this year?
• Some Expressions
a. Accepting an appointment
Formal
I would like to come to…
Sure, I am glad to …
Oh, That would be nice to…
Informal
Ok, I go there at …
Ok!
b. Declining an appointment
Formal
I'm sorry I cannot come to your ...
I'm afraid I can come...
No, I'm sorry. I'm afraid I can't.
Informal
Sorry, I think I can’t come …
No, I can’t.

e. Fun Activities : Listening to the Mocca’s song, titled “Friend”.
Listen to the song and tell us what it is about.
Friend
(by MOCCA)
If anyone can fill my world with joy and happiness
And cast away all of my loneliness
Always there beside me when I am down
And never left my face with a frown

It’s you! Yes, it is you my friend who can make it all come true
It’s you! Yes, it is true a friend in need is a friend indeed

When you’re around, I wrap my self in a pearly smile
When you’re around, You light the bulb inside my head
When you’re around I wrap my self in a pearly smile
When you’re around I dance and sway and kiss the ground
When you’re around I wrap my self in a pearly smile
When you’re around, You light the bulb inside my head
When you’re around, I wrap my self in a pearly smile
When you’re around, I laugh and sing out strong and loud

f. Fun Activities: The students have to correct the sentences below into the good ones.
1. He love her very much.
2. They maked a cake for their mother.
3. Wich one you prefer?
4. I not know were to go.
5. I are a nurse.
6. Were is the girl go?
7. Why you look at me like that?
8. Yesterday I am study English with my friends.
9. Marsha and Lino is a best friend
10. Donna will not met the doctor.

3. Metode Pembelajaran

* Bermain Peran
* Penjelasan guru
* Tanya jawab
* Diskusi
* Latihan
* Fun Activities



4. Langkah-langkah Kegiatan
I. Kegiatan Awal untuk pertemuan 1-6
Siswa di usahakan :
- merespon salam guru pada awal masuk kelas,
- merespon pertanyaan guru tentang kehadiran siswa,
- memperhatikan tujuan belajar yang hendak dicapai yang disampaikan oleh guru,
- merespon pertanyaan guru tentang materi yang telah dipelajari sebelumnya dan memperhatikan kaitannya dengan materi yang akan diajarkan,
- berpartisipasi aktif dalam proses pembelajaran (bertanya atau berpendapat mengenai sesuatu hal yang berkaitan dengan proses pembelajaran bahasa Inggris,
- bertanya tentang hal yang belum dipahami sesuai dengan bahan ajar,
- mengerjakan latihan-latihan soal yang diberikan oleh guru dengan baik dan benar,
- Mengerjakan pekerjaan rumah yang diberi oleh guru dengan baik dan benar.


II. Kegiatan Inti
Pertemuan 1
- Mendengarkan rekaman percakapan dengan meminta siswa merespon percakapan tersebut dengan mengisi titik-titik kosong sesuai dengan kata yang siswa dengar dari kaset/CD tentang introduction dan leave taking.
- Menceritakan isi percakapan dengan baik (group discussion).
- Mendengarkan penjelasan guru tentang kosakata, pengucapan, dan ungkapan gambit yang terdapat di dalam percakapan tersebut.
- Mendengarkan penjelasan guru tentang simple present tense.
- Mempraktekan percakapan transaksional informal dan formal dalam konteks berkenalan dan berpisah secara berpasangan (pair works).
Pertemuan 2
- Melakukan fun activities: Guessing game. Tiap kelompok diberikan 10 kata yang harus dideskripsikan oleh salah satu anggota dari kelompoknya dengan menggunakan bahasa Inggris dan meminta kelompok tersebut menebak 10 kata tersebut dengan benar.
- Mendengarkan rekaman percakapan transaksional informal dan formal dalam konteks menerima ajakan/undangan/tawaran.
- Merespon isi percakapan dengan mengisi titik-titik kosong sesuai dengan kata yang siswa dengar dari kaset/CD.
- Mendengarkan penjelasan guru tentang kosakata, pengucapan, dan ungkapan gambit yang terdapat di dalam percakapan.
- Mendengarkan penjelasan guru tentang tata bahasa simple future tense.
- Bermain peran dengan mengaplikasikan percakapan transaksional informal dalam konteks menerima ajakan/undangan/tawaran (pair works).
- Memberikan pekerjaan rumah pada siswa . Siswa diminta membuat satu dialog tentang mengundang temannya untuk hadir di pesta ulang tahunnya yang ke-17 dengan menggunakan simple present dan future tenses.
Pertemuan 3
- Melakukan fun activities: Mendengarkan lagu dari Mocca yang berjudul Friend dan merespon isi lagu tersebut dengan cara menceritakan inti dari lagu yang telah mereka dengarkan.
- Mencari dan mengungkapkan arti atau terjemahan dari kata-kata yang sulit (dengan melihat kamus).
- Mendengarkan rekaman percakapan interpersonal formal dalam konteks menawarkan sesuatu pada seseorang
- Merespon isi percakapan interpersonal formal dalam konteks menawarkan sesuatu pada seseorang dengan mengisi titik-titik kosong sesuai dengan apa yang telah di dengar siswa.
- Mendengarkan penjelasan guru tentang kosakata, pengucapan, dan ungkapan gambit yang terdapat di dalam teks.
- Mendengarkan penjelasan guru tentang sentence connectors.
- Meminta pekerjaan rumah siswa pada pertemuan pertama untuk di koreksi guru.


Pertemuan 4
- Bersama dengan kelompoknya, mendiskusikan bagaimana mengungkapkan percakapan interpersonal informal dalam konteks menerima janji.
- Melakukan tanya jawab dengan guru untuk membicarakan ungkapan-ungkapan informal dalam percakapan interpersonal (menerima janji).
- Bermain peran dalam percakapan interpersonal informal dalam konteks menerima janji.
- Mendengarkan penjelasan guru tentang simple present continuous tense.
- Siswa membuat 5 kalimat dengan menggunakan simple present continuous tense dan guru menunjuk satu per satu siswa untuk membacakan 1 kalimat dengan suara lantang.
- Melakukan fun activities: Blackboard Bingo.
Prosedur : Tulis 10-15 kata yang telah dipelajari. Katakan pada para siswa untuk memilih 5 kata dan tulis di kertas masing-masing. Bacalah dengan keras kata-kata yang ada pada papan tulis. Minta siswa untuk menyilang kata-kata yang mereka pilih jika kata tersebut telah guru sebut. Ketika mereka telah menyilang semua 5 kata yang telah dipilih, mereka menyerukan kata bingo. Hal ini untuk memastikan bahwa para siswa telah mendengar pengucapan kata-kata dalam bahasa Inggris dengan baik.
Pertemuan 5
- Meminta siswa membuat percakapan interpersonal formal dalam konteks membatalkan janji berdasarkan pengalaman mereka masing-masing (pair works).
- Guru membantu siswa dalam menyusun kalimat-kalimat dalam dialog yang mereka buat.
- Mempraktekan percakapan yang telah di buat oleh siswa di depan kelas (pair works).
- Siswa mendengarkan penjelasan, pembetulan, dan pendapat guru setelah siswa mempraktekan percakapan interpersonal formal dalam konteks membatalkan janji di depan kelas.
- Memberikan pekerjaan rumah dengan meminta siswa membuat sebuah memo yang menginformasikan bahwa siswa membatalkan janji yang telah mereka buat kepada seseorang.
- Guru memberikan pekerjaan rumah tentang accepting and declining an appointment dengan meminta siswa untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan yang telah tersedia secara tertulis.
Pertemuan 6
- Guru mendiskusikan pekerjaan rumah siswa tentang accepting and declining an appointment dengan meminta siswa menjawab pertanyaan tersebut secara lisan.
- Guru memberikan beberapa gambaran situasi yang berhubungan dengan percakapan interpersonal informal dalam konteks membatalkan janji kepada siswa.
- Siswa membuat dialog sesuai dengan gambaran situasi yang telah di berikan oleh guru (group works).
- Siswa mendengarkan penjelasan, pembetulan, dan pendapat guru setelah siswa mempraktekan percakapan interpersonal informal dalam konteks membatalkan janji di depan kelas.
- Memberikan kesempatan pada siswa yang lain untuk merespon atau memberi pendapatnya tentan percakapan temannya yang ada di depan kelas.
- Melakukan fun activity: Correcting mistakes
Prosedur : Tulislah beberapa kalimat yang salah pada papan tulis dan tanyakan kepada siswa ada berapa kesalahan dalam kalimat tersebut. Siswa diminta mengecek kesalahan tersebut serta membetulkannya.
III. Kegiatan Akhir untuk pertemuan 1-6
- memperhatikan rangkuman dan simpulan tentang hal-hal yang telah diajarkan guru.
- memberi komentar tentang hal-hal yang telah dipelajari baik yang telah dipahami, yang belum dipahami maupun hal-hal yang menyenangkan dan yang tidak.
- memperhatikan tugas terstruktur yang diberikan guru.
- memperhatikan harapan-harapan dan nasehat yang disampaikan guru .

5. Sumber Belajar

- Script tentang berbagai percakapan
- CD/Cassettee
- Understanding and using English
- Look Ahead 1
- Kamus Bahasa Inggris
- Handout


6. Tugas Terstruktur
- Siswa mengisi kata, phrasa, dan kalimat yang hilang dalam sebuah dialog baik itu interpersonal maupun transaksional.
- Siswa menjawab pertanyaan berdasarkan dari percakapan interpersonal dan transaksional.
- Secara kelompok (2 orang) siswa membuat dialog interpersonal dan transaksional (formal/informal).
- Siswa mempraktekan dialog interpersonal dan transaksional (formal/informal) di depan kelas.
- Siswa membuat kalimat-kalimat dengan menggunakan beberapa tenses yang sudah di ajarkan.


7. Penilaian
Guru melakukan penilaian dengan ketentuan sebagai berikut :

Listening
a. Teknik penilaian: Tes tertulis
b. Bentuk : Pertanyaan tertulis
Speaking
c. Teknik penilaian: Penampilan
d. Bentuk: tes lisan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar